Afscheid Eduard Tonissen als voorzitter van Golfvereniging De Stok

Eind 2019 had Eduard Tonissen zijn vertrek als voorzitter al aangekondigd. Op 23 maart 2020 zou hij volgens het rooster aftreden. Als gevolg van de Corona-epidemie werd dat pas 15 oktober 2020  tijdens de op die dag geplande Algemene Ledenvergadering.
Namens het bestuur neemt Jac Braat tijdens de rondvraag als laatste het woord om een bedank- en afscheidsspeech voor de scheidende voorzitter te houden.

In deze speech vergeleek Jac de periode dat Eduard voorzitter van de Golfvereniging is geweest met het spelen van een lange par 5 hole die je voor de eerste keer speelt: alsof je aan het begin van een hole staat. Je kent de baan niet, er staat geen infobord bij de hole. Je staat op de afslag en je zoekt naar de vlag. Welke richting moet je op?
Om zo’n traject goed af te leggen heb je wel een paar eigenschappen nodig: vertrouwen, rust, inzicht, geduld, ervaring en besluitvaardigheid.
Diezelfde eigenschappen zijn ook van belang voor een goede voorzitter. Een voorzitterschap dat nota bene bijna 12 jaar heeft geduurd (2009 tot bijna 2021).

In zijn speech prees Jac de wijze waarop Eduard invulling heeft gegeven aan zijn voorzitterschap. Hij leidde de vergaderingen met strakke hand, gaf steeds ruimte voor discussie en vatte besluiten goed samen. Eduard gaf de vereniging een duidelijke structuur in opbouw en overlegvormen: met de verschillende commissies en de baan enerzijds en het overleg tussen bestuur en commissies en tussen bestuur en baan anderzijds. Gedurende zijn voorzitterschap is Eduard er uitstekend in geslaagd dit goed te verankeren in de organisatie.

Jac memoreerde ook Eduards persoonlijke inzet voor de vereniging tijdens het faillissement van de baan, zijn aandacht voor de vrijwilligers binnen de vereniging, jaarlijks concreet gemaakt met de vrijwilligers dag en de onderscheiding van de vrijwilliger van het jaar.
Eduard deed het met verve en bracht ons tot waar we nu staan, een gezonde vereniging waar ieder op haar/zijn eigen wijze plezier kan beleven.

Tot slot, zoals Jac zei, “als je dan toch de duur en de kwaliteit van het voorzitterschap van Eduard bekijkt als het spelen van een lange en pittige par 5 hole, die in 4 slagen wordt afgerond, dan is dat een birdie en verdient dat een birdie”.

Na deze woorden kreeg Eduard van de bestuursleden als dank en waardering voor hetgeen hij als voorzitter voor de vereniging heeft betekent een handgeblazen, glazen birdie op voet aangeboden. Alles ondersteund met een warm applaus van de aanwezige leden.